Fortrolighedspolitik
HVEM VI ER
Scandinavian Drone AB (virksomhedsregistreringsnummer 559457-9327)
Forretningsadresse:
Idévägen 9
312 62, Mellbystrand
Sverige
BEMÆRK Det er ikke tilladt at kopiere indhold fra denne privatlivspolitik, jf. lov om ophavsret.
Denne privatlivspolitik forklarer, hvordan vi indsamler og bruger (behandler) personoplysninger i vores virksomhed. Scandinavian Drone AB, repræsenteret af sin administrerende direktør, er ansvarlig for behandlingen.
Vi tager dit privatliv alvorligt og har truffet flere foranstaltninger for at sikre, at vi giver dig klare oplysninger om, hvordan vi behandler dine data, og hvilke rettigheder du har. Hvis du føler, at noget er uklart eller mangler, er du velkommen til at kontakte os.
DINE RETTIGHEDER
Hvis du ikke er tilfreds med behandlingen af dine data, kan du klage til den svenske datatilsynsmyndighed, men vi håber, at du først vil underrette os direkte, så vi kan forsøge at løse sagen for dig på en tilfredsstillende måde.
Adgang til og rettelse af dine egne data: Du kan anmode om en kopi af alle de data, vi behandler om dig, og bede os om at rette eventuelle forkerte data.
Sletning eller begrænsning: I visse situationer kan du bede os om at slette og/eller begrænse behandlingen af data om dig selv, men vi kan ikke slette data, som vi er forpligtet til at behandle.
Indsigelse mod behandling: Hvis vi behandler data om dig på grundlag af en legitim interesse, har du ret til at gøre indsigelse mod dette.
Dataportabilitet: Hvis vi behandler data om dig på grundlag af samtykke eller en kontrakt, kan du bede os om at overføre data om dig til dig eller til en anden dataansvarlig.
Du har også ret til at trække dit samtykke tilbage når som helst.
Hvis du ikke er tilfreds med behandlingen af dine data, kan du klage til den svenske datatilsynsmyndighed, men vi håber, at du først vil underrette os direkte, så vi kan forsøge at løse sagen for dig på en tilfredsstillende måde.
HVEM VI BEHANDLER PERSONOPLYSNINGER OM
Vi behandler personoplysninger om:
- Kunder
- Potentielle kunder (leads)
- Studerende på vores kurser
- Besøgende på hjemmesiden
- Kontaktpersoner hos leverandører og partnere
- Jobansøgere
- Medarbejdere
- Tidligere medarbejdere
HVORDAN VI INDSAMLER PERSONOPLYSNINGER
Det er frivilligt at give os personoplysninger, men for at vi kan drive vores virksomhed og/eller yde dig den bedst mulige support, har vi brug for visse oplysninger fra dig. Vi udlejer, køber eller sælger ikke personoplysninger fra/til andre. Vi bruger ikke automatiseret beslutningstagning eller profilering, når vi behandler dine personoplysninger, og vi behandler ikke særlige kategorier af personoplysninger ud over det, der er nødvendigt i et normalt ansættelsesforhold.
Vi behandler personoplysninger, når du:
- Køber vores produkter/tjenester
- Bliver medlem hos os
- Kontakter os via telefon, sms, vores hjemmeside, e-mail eller sociale medier
- Tilmelder dig vores nyhedsbrev
- Anmoder om adgang til gratis indhold fra os
- Tilmeld dig arrangementer, vi arrangerer, både gratis og betalte
- Besvar en undersøgelse
- Brug vores hjemmeside
FORMÅL, RETSLIG GRUNDLAG OG OPBEVARING
I overensstemmelse med artikel 6.1 i den generelle forordning om databeskyttelse behandler vi personoplysninger på grundlag af:
a) Dit samtykke.
b) En kontrakt, vi har indgået.
c) En juridisk forpligtelse, vi har.
f) En legitim interesse, som vi mener at have.
Som hovedregel må personoplysninger ikke behandles og opbevares længere end nødvendigt for at opfylde formålet med behandlingen. For at overholde dette gennemfører vi årlige GDPR-audits, hvor vi formelt vurderer og gennemgår vores arbejde med databeskyttelse. Formålet er at ændre, opdatere og om nødvendigt slette personoplysninger. Vi behandler data, så længe vi er forpligtet til det i henhold til gældende lovmæssige forpligtelser, f.eks. i relation til regnskabs-, skatte- eller arbejdsmarkedslovgivning og/eller andre relevante regler og bestemmelser.
Dine personoplysninger opbevares kun, så længe vi har et formål og et retsgrundlag:
Indtil du trækker dit samtykke tilbage (f.eks. i forbindelse med e-mail- og SMS-markedsføring)
Så længe vi har en kontraktlig forpligtelse og eventuelt i overensstemmelse med regnskabs- og bogføringsregler (f.eks. i forbindelse med salg)
Så længe vi har en juridisk forpligtelse og i overensstemmelse med gældende love og regler (f.eks. i forbindelse med ansættelse)
Så længe vi har en legitim interesse, eller indtil du beder os om ikke at behandle dine personoplysninger på denne måde (f.eks. i forbindelse med markedsføring til eksisterende kunder)
Du kan til enhver tid kontakte os, hvis du ønsker, at vi stopper behandlingen eller sletter dine personoplysninger. Vi vil opfylde vores forpligtelser i henhold til gældende lovgivning. Bemærk, at vi ikke kan slette personoplysninger, som vi er lovmæssigt forpligtet til at behandle.
HVORDAN VI BEHANDLER DINE DATA
Her beskriver vi detaljeret, hvornår og hvordan vi behandler dine personoplysninger, til hvilke formål, på hvilket retsgrundlag og i hvor lang tid. Vi behandler personoplysninger, når:
Du kommunikerer med os
Når du giver os dit visitkort eller kontakter os via hjemmesiden (kontaktformular, kommentarfelt, chat eller lignende), via e-mail, telefon (opkald, sms'er) eller sociale medier, behandler vi personoplysninger. Afhængigt af hvor og hvordan du sender os en besked, kan dette omfatte dit navn, kontaktoplysninger, IP-adresse og andre oplysninger, som du vælger at sende os.
Vi bruger et CRM-system (Customer Relationship Management) og/eller et kundesupportsystem til at behandle personoplysninger om potentielle og eksisterende kunder. (Bemærk, at vi ikke er ansvarlige for den dialog, vi har med dig på sociale medier; det er snarere platformen selv, der er ansvarlig. Vi opfordrer dig til ikke at sende følsomme oplysninger til os her, herunder særlige kategorier af personoplysninger (f.eks. om dit helbred), da sådanne platforme ikke anses for sikre).
Formålet er at kunne besvare forespørgsler fra dig, til historiske formål og for at have dokumentation i tilfælde af, at vi modtager klager, appeller eller juridiske krav. Retsgrundlaget er f), hvor de legitime interesser er at kunne besvare forespørgsler fra dig, til historiske formål og for at have dokumentation i tilfælde af, at vi modtager klager, appeller eller juridiske krav. Vi gennemgår, arkiverer og sletter anmodninger efter behov, men mindst hvert tredje år. Regnskabsoplysninger opbevares i op til fem år i overensstemmelse med reglerne i regnskabsloven.
Du køber vores produkter og tjenester (herunder digitalt)
Når du køber produkter og tjenester hos os, behandler vi personoplysninger såsom dit navn, kontaktoplysninger, ordre- og betalingsoplysninger samt købshistorik. Formålet er at kunne levere produkter og tjenester til dig efter bestilling/køb, at have en historik over solgte produkter og tjenester og i øvrigt at administrere og følge op på kundeforholdet med dig. Retsgrundlaget er b) aftale og c) lovpligt i henhold til blandt andet regnskabsloven og skatteloven. Regnskabsmateriale opbevares i op til fem år i overensstemmelse med bestemmelserne i regnskabsloven.
Hvis du har købt en tjeneste, hvor hele eller en del af tjenesten leveres digitalt, f.eks. via video (f.eks. e-læring), enten en-til-en mellem os og dig eller en-til-mange mellem os og en gruppe af mennesker, behandler vi også personoplysninger såsom navn, profilbillede, video (billede og lyd), beskeder (chat) og IP-adresse. Afhængigt af typen af tjeneste kan indhold fra videomøder med flere deltagere også deles med andre personer, f.eks. hvis tjenesten er designet som et gruppeprogram. Indholdet deles ikke med uautoriserede parter. For tjenester, hvor vi bruger en webinar-løsning, kan du læse mere nedenfor om den type personoplysninger, der behandles. Retsgrundlaget er (f), hvor den legitime interesse er at kunne tilbyde sådanne tjenester digitalt. Eventuelle optagelser fra gruppesamtaler opbevares, så længe produktet/tjenesten tilbydes, og slettes derefter senest inden for 5 år.
Markedsføring i eksisterende kundeforhold
Når du bliver kunde hos os, behandler vi personoplysninger som beskrevet ovenfor. Hvis du har en eksisterende kundeforhold hos os, kan vi sende dig markedsføring via e-mail, SMS og lignende kommunikationskanaler i overensstemmelse med markedsføringsloven.
Formålet er at yde god kundeservice. Retsgrundlaget er f), hvor den legitime interesse er at kunne tilbyde dig relevante produkter og tjenester. Retsgrundlaget kan også være a), hvis du har givet os dit samtykke. Du kan til enhver tid fravælge denne type markedsføring. Oplysninger om, hvordan du afmelder markedsføring i form af nyhedsbreve, findes i hvert nyhedsbrev. Hvis du modtager markedsføring i andre former, kan du afmelde dig ved at underrette afsenderen. Oplysningerne opbevares, så længe kundeforholdet eksisterer, indtil du afmelder dig eller gør indsigelse mod behandlingen.
Du ansøger om et eller flere job hos os
Når du ansøger om et job hos os, behandler vi personoplysninger såsom dit navn, kontaktoplysninger, CV og andre oplysninger, vi har brug for til at vurdere din ansøgning. Retsgrundlaget er b) kontrakt og eventuelt artikel 9.2 b) og h), hvis din ansøgning indeholder særlige kategorier af personoplysninger. Oplysningerne slettes, når en person er blevet udvalgt til jobbet, medmindre du har givet samtykke til, at vi opbevarer dine oplysninger i længere tid, hvis du ønsker at søge et job på et senere tidspunkt.
For medarbejdere behandler vi personoplysninger som beskrevet ovenfor, ud over de oplysninger, der er nødvendige for at udbetale løn og ellers administrere ansættelsesforholdet. Retsgrundlaget for dette er b) kontrakt, c) juridiske forpligtelser i henhold til gældende arbejdsret og, hvor det er relevant, artikel 9.2 b) og h) for særlige kategorier af personoplysninger. Oplysninger om medarbejdere slettes generelt, når ansættelsesforholdet ophører, medmindre særlige årsager (f.eks. en tvist om opsigelse eller afskedigelse) gør det nødvendigt at opbevare dem i længere tid. Data vedrørende lønadministration opbevares i op til fem år i overensstemmelse med reglerne i regnskabsloven.
Du bliver studerende og bruger vores onlineportal
Når du ansøger om et job hos os, behandler vi personoplysninger såsom dit navn, kontaktoplysninger, CV og andre oplysninger, vi har brug for til at vurdere din ansøgning. Retsgrundlaget er b) kontrakt og eventuelt artikel 9, stk. 2, litra b) og h), hvis din ansøgning indeholder særlige kategorier af personoplysninger. Dataene slettes, når en person er blevet udvalgt til jobbet, medmindre du har givet samtykke til, at vi opbevarer dine data i længere tid, hvis du ønsker at søge et job på et senere tidspunkt.
For medarbejdere behandler vi personoplysninger som beskrevet ovenfor, ud over de oplysninger, der er nødvendige for at udbetale løn og i øvrigt administrere ansættelsesforholdet. Retsgrundlaget herfor er b) kontrakt, c) juridiske forpligtelser i henhold til gældende arbejdsret og, hvor det er relevant, artikel 9.2 b) og h) for særlige kategorier af personoplysninger. Oplysninger om medarbejdere slettes generelt, når ansættelsesforholdet ophører, medmindre særlige årsager (f.eks. en tvist om opsigelse eller afskedigelse) gør det nødvendigt at opbevare dem i længere tid. Data vedrørende lønadministration opbevares i op til fem år i overensstemmelse med reglerne i regnskabsloven.
Du tilmelder dig vores nyhedsbrev
Vi sender nyhedsbreve via e-mail med information om nye produkter, tjenester, artikler, blogindlæg, rabatter, tilbud og lignende. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, behandler vi personoplysninger såsom dit navn og din e-mailadresse.
Formålet er at kunne informere dig om relevante nyheder og tilbud og yde god kundeservice til potentielle og eksisterende kunder. Retsgrundlaget er a) samtykke. Tilmelding til nyhedsbreve er frivillig, og du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage (afmelde dig) ved at klikke på "afmeld" nederst i en af e-mails.
Den udbyder, vi bruger til at sende nyhedsbreve, har integreret analyser, der viser, om abonnenter åbner og eventuelt klikker på links i nyhedsbrevene. Hvis du ikke ønsker, at din aktivitet registreres på denne måde, bør du ikke abonnere. Vi bruger dataene til at analysere, hvor godt vi når ud til vores abonnenter med vores nyhedsbreve, så vi løbende kan forbedre dem med relevant indhold for vores abonnenter. Retsgrundlaget er (f), hvor de legitime interesser er at kunne tilbyde digitale nyhedsbreve, analysere deres effektivitet og løbende forbedre vores forretning. Dataene opbevares, så længe du abonnerer og er en aktiv læser. Vi sletter inaktive abonnenter ved at gennemgå statistikker over åbningsfrekvensen.
Du anmoder om adgang til gratis indhold fra os
Vi tilbyder undertiden gratis indhold, såsom hvidbøger, tjeklister, manualer, vejledninger, minikurser og lignende. Afhængigt af typen af gratis indhold kan dette være et dokument (f.eks. en PDF-fil), adgang til onlinekurser, videoer eller andet indhold, med eller uden en eller flere e-mails. For hvert sådant "freebie" vil vi klart informere dig om, hvad det består af. Når du anmoder om adgang til sådant indhold, behandler vi personoplysninger såsom dit navn og din e-mailadresse. Formålet er at kunne tilbyde gratis indhold til potentielle og eksisterende kunder, og retsgrundlaget er a) samtykke.
Hvis det gratis indhold sendes ud som automatiske e-mails, bruger vi en udbyder til dette. Den udbyder, vi bruger til at sende e-mails, har integreret analyse, der viser åbning og eventuelle klik i e-mails. Hvis du ikke ønsker, at din aktivitet registreres på denne måde, bør du ikke anmode om adgang til gratis indhold fra os. Vi bruger dataene til at analysere åbnings- og klikaktivitet, så vi løbende kan forbedre det indhold, vi tilbyder. Retsgrundlaget er f), hvor de legitime interesser er at kunne tilbyde gratis digitalt indhold, analysere dets effektivitet og løbende forbedre vores forretning. Dataene opbevares i maksimalt 3 år, efter at du har anmodet om adgang til indholdet, og slettes derefter under vores næste GDPR-revision. Hvis du har tilmeldt dig noget, der omfatter en eller flere e-mails, kan du til enhver tid trække dit samtykke tilbage (afmelde dig). Hvis du får adgang til vores onlineportal og/eller et webinar, behandler vi personoplysninger som beskrevet andetsteds i denne privatlivspolitik.
Du tilmelder dig et arrangement
Når du deltager i vores begivenheder, behandler vi personoplysninger såsom dit navn og dine kontaktoplysninger. For betalte begivenheder indsamler vi også booking- og betalingsoplysninger. Formålet er at kunne tilbyde relevante kurser, foredrag og workshops eller at opfylde aftalen om en booket begivenhed. Retsgrundlaget er a) samtykke eller b) aftale og c) juridisk forpligtelse i henhold til blandt andet regnskabs- og skattelovgivningen.
Vi kan også bruge dine personoplysninger til at sende dig en anmodning om evaluering af det arrangement, du har deltaget i, og eventuelt invitere dig til andre lignende arrangementer. Hvis vi registrerer arrangementet, vil vi informere dig om det. Retsgrundlaget for denne behandling er f), hvor de legitime interesser er at forbedre vores produkter og tjenester løbende og tilbyde dig god kundefølgeskab. Oplysningerne opbevares, indtil du anmoder om, at de slettes, eller i op til 3 år efter arrangementet. Hvis det er et betalt arrangement, opbevares oplysningerne i op til fem år i overensstemmelse med reglerne i regnskabsloven.
Du tilmelder dig en begivenhed – især deltagelse i digitale begivenheder (webinarer osv.)
De platforme, vi bruger til at afholde digitale arrangementer, har også integrerede analyser, der viser deltagelsestidspunkter, antal minutter, der er deltaget, og links, der er klikket på. Hvis du ikke ønsker, at din aktivitet registreres på denne måde, bør du ikke tilmelde dig et sådant digitalt arrangement. Vi bruger dataene til at analysere deltagelsen, så vi løbende kan forbedre det indhold, vi leverer. Retsgrundlaget er f), hvor de legitime interesser er at kunne tilbyde arrangementer digitalt, analysere, hvor god deltagelsen er, og løbende forbedre vores drift. Dataene opbevares, indtil du anmoder om, at de slettes, eller i op til 3 år efter arrangementet.
Du giver samtykke til, at vi bruger dine personoplysninger til markedsføringsformål
Hvis du har givet os dit samtykke, vil vi bruge dine personoplysninger til markedsføring og reklame på digitale platforme. Vi vil bede om dit samtykke til hvert formål, f.eks. til at uploade din e-mailadresse til Facebooks annoncesystem (Ads Manager). Vi bruger sådanne lister til enten at målrette vores markedsføring mod dig og/eller personer, der ligner dig, eller til at udelukke dig og/eller personer, der ligner dig, fra sådan markedsføring. Retsgrundlaget er a) samtykke, og dataene opbevares, så længe du tillader det. For at sikre, at vi overholder privatlivsprincipperne, vil vi bede om fornyet samtykke hvert tredje år. Hvis du trækker dit samtykke tilbage, vil vi straks stoppe med at bruge dine data til dette formål og slette dem under den næste GDPR-revision.
Du besvarer en undersøgelse
Vi vil altid informere dig om formålet med de undersøgelser, vi gennemfører, og om de er anonyme eller ej. Vi vil ikke dele oplysningerne med andre eller bruge dem til andre formål end de angivne. I anonyme undersøgelser indsamler vi ikke personoplysninger. Retsgrundlaget for undersøgelser, der ikke er anonyme, er a) samtykke. Dataene opbevares, indtil du anmoder om sletning, eller i maksimalt 3 år efter, at du har besvaret undersøgelsen.
Du er leverandør eller partner til os
Når du indgår en aftale med os som leverandør, partner eller databehandler, behandler vi personoplysninger såsom dit navn, kontaktoplysninger og korrespondance. Formålet er at kunne indgå en aftale med dig, og det juridiske grundlag er b) aftale. Oplysningerne opbevares i op til fem år i overensstemmelse med reglerne i den norske regnskabslov. Vi behandler personoplysninger i forbindelse med generel korrespondance og kommunikation som beskrevet ovenfor.
Du bruger vores hjemmeside
Når du bruger vores hjemmeside, behandler vi personoplysninger i overensstemmelse med vores cookiepolitik. Formålet er at administrere vores hjemmeside, markedsføre virksomheden og besvare henvendelser fra besøgende. Retsgrundlaget for cookies, der gemmer eller behandler oplysninger, der falder ind under § 2-7b i lov om elektronisk kommunikation, er samtykke gennem en standardindstilling i din browser, i overensstemmelse med IMY's anbefalinger beskrevet her.
For at beskytte eventuel historik og logik i kommentarfeltet slettes kommentarer ikke systematisk.
HVEM DELER VI DATAENE MED
For at kunne drive vores virksomhed på en effektiv og sikker måde er vi nogle gange nødt til at dele dine personoplysninger med parter som f.eks.
- Personoplysningsbehandlere: udbydere af forskellige tjenester, der behandler dine personoplysninger på vores vegne (f.eks. til it- og administrative tjenester, regnskab, cloud-lagring, webhosting, e-mail-distribution osv.
- Professionelle rådgivere fra brancher som jura, finans, regnskab, revision osv.
- Brugerstøtte til IT- og administrative systemer
- Offentlige myndigheder, som vi er forpligtet til at rapportere til
Vi deler ikke nødvendigvis alle dine personoplysninger med alle parter, men kun de oplysninger, der er relevante for den pågældende part. Når vi er nødt til at dele dine personoplysninger, kræver vi, at alle, vi deler dine personoplysninger med, sikrer dine data i overensstemmelse med god informationssikkerhed og kravene i lovgivningen. Vi indgår aftaler om behandling af personoplysninger med alle, der behandler data på vores vegne.
OVERFØRSEL AF PERSONOPLYSNINGER TIL LANDE UDEN FOR EU/EØS
I nogle tilfælde overføres dine personoplysninger uden for EU/EØS, f.eks. når vi bruger leverandører uden for EU/EØS til at håndtere nyhedsbrevsudsendelser, behandle kundedata, gøre produkter og tjenester tilgængelige på vores hjemmeside, muliggøre betaling, sikre vores hjemmeside og generelt for at kunne drive vores forretning på en sikker og effektiv måde.
Overførsel af personoplysninger uden for EU/EØS er kun tilladt til lande, der er godkendt af Europa-Kommissionen, eller under de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger i overensstemmelse med den generelle forordning om databeskyttelse. Dette kan være Privacy Shield for leverandører, vi bruger, der er baseret i USA, brug af EU-standardkontrakter eller i overensstemmelse med bindende virksomhedsregler. Hvis du ønsker at vide, hvilke leverandører vi bruger uden for EU/EØS, og få adgang til dokumentation for de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger, bedes du kontakte os.
SIKKERHED
Vi tager informationssikkerhed alvorligt og vil altid gøre vores yderste for at beskytte dine personoplysninger på den bedst mulige måde. Vi bruger stærke adgangskoder, datakryptering, adgangskontrol, sikkerhedskopier og, hvor det er muligt, tofaktorautentificering for at sikre vores data og forhindre uautoriserede personer i at se, ændre, slette eller på nogen måde påvirke de data, vi gemmer, herunder dine personoplysninger.
Vi bruger kun velrenommerede udbydere af it- og administrative tjenester såsom webhosting, hjemmeside- og computersikkerhed, virusbeskyttelse, e-mailudbydere, sikkerhedskopieringstjenester osv. Vi giver kun andre adgang til og/eller behandling af dine personoplysninger i overensstemmelse med vores instrukser og kun, når det er absolut nødvendigt (f.eks. til IT-support).
Vi har fastlagt procedurer for håndtering af brud på datasikkerheden, og i tilfælde af et brud vil vi indsende en brudrapport til den norske datatilsynsmyndighed inden for 72 timer efter, at bruddet er opdaget. Hvis bruddet udgør en høj risiko for privatlivets fred, vil vi også underrette de berørte registrerede.
BEMÆRK Det er ikke tilladt at kopiere indhold fra denne privatlivspolitik, jf. lov om ophavsret.